| | Yapılan yeni bir araştırmaya göre, bazı insanlarda ara sıra alınan bir fincan kahve, ilk kalp krizinin nedeni olabiliyor.
Brown Üniversitesi Halk Sağlığı Bölümü’nde asistan profesör Ana Baylin: “Monoton bir hayatı olan veya yaşam tarzında kalp krizi için üç veya daha fazla risk faktörü olan insanlarda, günde içilen bir kupa kahve veya daha azı kalp krizlerini tetikleyebiliyor,” dedi.
Bu son buluş, sağlık uzmanlarını tartışmaya götürecek nitelikte. Daha önceki araştırmalar, kahvenin kalp krizi riskini artırmadığı yönündeydi ve hatta tansiyona ve kolesterole karşı koruyucu özelliği olduğu öne sürülüyordu. Ancak gerçek şu ki, kafeinsiz kahveler muhtemel kardiyovasküler problemleri önlüyor.
Baylin ve çalışma ekibi, 1994-1998 yılları arasında Costa Rika’da meydana gelmiş ölümcül olmayan 503 kalp krizi vakalarını incelediler. Epidemiology’nin Eylül konularından biri olması beklenen bu çalışmada, hafif (günde bir kupa) ve orta (günde iki veya üç kupa) düzeyde alınan kahvenin, ağır (günde dört veya daha fazla kupa) kahve tüketimiyle karşılaştırıldığında, ölümcül olmayan ilk kalp kriziyle daha fazla bağlantısı olduğu keşfedildi. Araştırmaya katılan kişilerin çoğu günde iki veya üç kupa kahve içtiklerini belirttiler.
Baylin: “Bunun nedeni kafein mi değil mi tam olarak bilemiyoruz. Ancak şu aşikar ki kahvenin içinde bulunan kafein, sempatik sinirlerin aktivitesini artıran ve tansiyonu yükselten aktif bir bileşim,” dedi.
Baylin, bu riskin herkes için geçerli olmadığını belirtiyor, ve sadece kalp krizi riski yüksek insanların dikkat etmesi gerektiği yönünde uyarıyor. Risk faktörlerinden bazıları, yüksek tansiyon, yüksek kolesterol, obezite, diyabet ve sigara. Baylin: “Bu risk faktörlerine sahip olmayan kişilerin tükettikleri kahveyi kısıtlamalarına gerek yok.”
Amerikan Kalp Derneği eski başkanı Dr. Robert Eckel, kahve-kalp krizi bağlantısı konusunda şüpheleri olduğunu açıkladı. “Kalp krizlerinin çoğu sabah erken saatlerde gerçekleşir, bu zaman dilimi ise kahvesini günde sadece bir defa alan bir kişi için en riskli vakit,” Eckel belirtiyor, ve çalışmanın küçük çapta olması ve az sayıda kalp krizi vakasını içermesi nedeniyle, daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu ekliyor.
Eckel, ayrıca ağır kahve içen kişilerin bağışıklık sisteminin, kafeinin olumsuz etkilerinden nasıl korunduğunun belirsiz olduğunu açıkladı.
Kahveyle ilgili yapılan pek çok araştırma gibi “bütün bu düşüncelerin ve bu teorinin kanıt olmak için yeterli olduğunu kimse söyleyemez” diyerek Eckel açıklıyor. | |